Hoe maak ik tijd voor verdieping van mijn bewustzijn? Een praktische aanpak.

Verdieping van je bewustzijn creëert rust en verheldert je denken en analytische vermogen. Maar hoe maak je tijd voor verdieping als al je aandacht wordt opgeëist door jouw dagelijkse leven? Waar haal je de tijd en de energie vandaan om ook nog aan je bewustzijn te werken?

Wanneer veranderen wij van gedrag?
Simpel gesteld veranderen wij alleen ons gedrag als het voordeel dat het ons oplevert groter is dan de investering die wij moeten doen. Je kunt tijdelijk minder energie aan andere zaken besteden maar onvermijdelijk komt er een moment dat er weer balans ontstaat. Levert de gedragsverandering gevoelsmatig niet voldoende voordeel op dan stoppen we vanzelf weer. Wil je jouw bewustzijn structureel verdiepen in een vol programma dan is het zaak dat je er gelijk merkbaar voordeel bij hebt. En dat kan.

Verdieping?
Verdieping van je bewustzijn kan je op verschillende manieren bereiken. Je kunt bijvoorbeeld tijd en energie steken in formele meditaties en informele oefeningen (bijv. 3 minuten adempauze), zoals deze gedaan worden in de Mindfulness. Meditatieoefeningen en Meditatieretraites maken net als andere bewustzijnsoefeningen vaak gebruik van het principe minder = meer. Eenvoudig gezegd verminderen veel van deze trainingen ook bewust het aantal prikkels. Zowel door het aantal externe en interne prikkels ook echt te verminderen. Denk aan lang stil zijn, eenvoudig eten en leven. Maar ook door binnen het domein van prikkels of sensaties heel bewust de aandacht te focussen op een selectieve groep van prikkels. Je krijgt zo minder prikkels en van de overgebleven prikkels besteed je er maar aandacht aan een heel selectief klein aantal. Het resultaat is verdieping en een ervaring van verbondenheid en rust.

Praktische weg I
Er is echter ook een praktische weg waarbij het mes aan meerdere kanten snijdt. Je spaart energie en daarmee krijg je nog meer energie. Deze weg maakt gebruik van een zelfde principe dat in meditaties wordt gebruikt. Door het aantal prikkels waar jij jezelf aan bloot stelt bewust te verminderen ontstaat er vanzelf ook verdieping.

Een vergelijking
Stel je ons bewustzijn voor als een helder meer. Als het compleet in rust is dan kun je door het diepe water naar de bodem kijken. Je kunt alles zien en waarnemen. Zodra het water in beweging wordt gebracht doordat er een steen in wordt gegooid wordt het door de golven lastiger om een goed beeld van de bodem te krijgen. Raakt de steen de bodem dan dwarrelt er zand omhoog. Dit zand gaat in het water zweven en ontneemt het zicht op de bodem compleet. Er is niks dat je kan doen dan wachten totdat het zand weer neer daalt. Alle acties om actief het zand naar de bodem te dwingen dwarrelen alleen nog maar meer zand op.

Met ons bewustzijn werkt het precies zo. Zolang als wij onszelf bloot stellen aan prikkels dan worden er steeds meer reactiepatronen geactiveerd. Al deze reactiepatronen of plaatjes ontnemen je het zicht op de volledige werkelijkheid. Je ziet alleen nog maar de bovenkant van het meer. Geen idee meer wat er diepte gebeurt. Gevoelsmatig ervaren wij het leven als oppervlakkig en knaagt het gevoel aan ons dat er meer is.

Praktische weg II
Om energie te sparen en tegelijk nog meer energie te krijgen hoef je feitelijk maar een ding te doen. Bewust jouw aantal prikkels op gezette tijden enorm verminderen. Dit spaart je de energie om die prikkels te verwerken en levert je energie op omdat het zand tot rust kan komen.

Het is goed om je te realiseren dat het gericht afhandelen van een taak, bijvoorbeeld je email of telefoon beantwoorden veel effectiever is dan er steeds even tijd aan te besteden. Zo effectief zelfs dat het uitzetten van je mail of telefoon om er later die dag gericht aan te werken je een behoorlijke tijdwinst oplevert. Daarom kun jij straffeloos in je volle programma, tijd en energie sparen en tegelijk je bewustzijn verdiepen.

Ik geef hieronder een aantal voorbeelden hoe je dat kunt doen. De mogelijkheden zijn echter legio. Wil je anderen van jouw toepassingen laten profiteren. Plaats een Reply.

Voorbeelden

In elk van de voorbeelden is het zaak om bewust zoveel mogelijk prikkel bronnen (tijdelijk) uit te schakelen. Denk aan de volgende prikkelbronnen om je eigen variant uit te dokteren:
Telefoon, Email, Facebook, Twitter, Overige online activiteiten, Nieuws (kranten, bladen, websites, journaal), Radio, TV, Deelnemen aan het verkeer, Huisgenoten, Praten, Andere mensen, Stad/Centrum, Winkelen, Lezen, Schrijven en Denken.

Invullingen

  • Ga een dag in de week compleet off-line: Geen internet: praktisch zet je smartphone uit en laat je laptop liggen.
  • Een dag (in de week) naar de sauna.
  • Maak alleen een wandeling
  • Ga een weekend weg zonder huisgenoten
  • Beantwoord je telefoon op vaste tijden en zet hem voor de rest uit.
  • Beantwoord je mail op vaste tijden en zet je mail voor de rest uit.
  • Werk een dag thuis
  • Kies een stilte moment/dag/weekend waarin je met niemand praat.
  • Beperk de hoeveelheid nieuws die je via (online) media tot je neemt. (Je mist echt niks, na je vakantie is de wereld ook nog het zelfde.)

Volgens mij heb je zo voldoende inspiratie om je eigen variant te ontwikkelen en toe te passen.

Bonus

Als je aan de slag gaat met het verminderen van je prikkels zul je in de diepte van je bewustzijn ook ontdekken waarom je tegen beter weten in toch vaak kiest voor veel prikkels. Voor een ieder zal dat anders zijn. Wat we delen is dat het bewust opwerpen van het zand in het meer ons bewust weerhoudt van het ervaren van wat we in de diepte zien. Met andere woorden het helpt ons om niet te hoeven voelen wie we werkelijk en wat we werkelijk willen. Zo kunnen we lang door gaan met dingen doen die ons eigenlijk niet bevredigen maar alleen maar afleiden.