Veranderen in 21 dagen: Kan dat?

Wetenschappers hebben aangetoond dat als je 21 dagen achter elkaar nieuw gewenst gedrag vertoont je gewoontes kan veranderen. In mijn artikel “Veranderen in 21 dagen”  heb ik een aanpak beschreven om hier gebruik van te maken. Ik gebruik deze 21 dagen aanpak regelmatig.  Mijn laatste verandering met deze aanpak was om weer elke avond een uur te gaan mediteren. Ik schreef hierover in het artikel “Eenvoudig veranderen: jij, pen en papier”. Hoewel het mij en anderen goed lukt om met deze relatief eenvoudige methode veranderingen door te voeren zit er wat mij betreft wel een addertje onder het gras.

Addertje

Een zelf gecreëerd addertje maar wel een addertje. Veranderen in 21 dagen, klinkt aantrekkelijk, is relatief eenvoudig en wetenschappelijk getest. Grote kans dat we door deze kwaliteiten een beetje misleid beginnen aan een persoonlijk veranderdoel. Die 21 dagen zijn met voldoende wilskracht wel op te brengen maar dan blijken we er nog niet te zijn. Hoeveel mensen hebben niet succesvol een dieet gevolgd. Ze vielen af, voelden zich energieker en blijer en creëerden in enkele weken de gewoonte om anders te eten en vaak ook te bewegen. Toch vallen veel mensen terug naar door hun zelf als onprettig ervaren eet en beweeg gewoontes. Hoe kan dat?

Veranderen in 21 dagen: wat wel & bonus

Aan enthousiasme, verwachte voordelen en wilskracht ontbreekt het vaak niet. Blijkbaar is er nog iets anders nodig om succesvol een blijvende verandering door te maken. Een verander programma zoals “Veranderen in 21 dagen” kan je het volgende brengen:

  • Brengt je een stap op weg naar je wens of droom. Neem je deze eerste stap niet dan kom je nergens en blijft het bij dromen.
  • Het brengt je buiten je comfortzone, de gebaande paden. Je verplicht jezelf om te ervaren wat je, deels onbewuste, gedrag met je doet.
  • Een nieuw patroon, in 21 dagen heeft de verandering een logische plek in je leven. In het geval van mijn uur meditatie is mijn avond routine aangepast en mis ik de meditatie als ik het onverhoopt een avond niet doe.

Deze aanpak levert je meer op als je ook de volgende dingen in de gaten houdt:

  • Ben je een aantal dagen bezig dan ervaar je, als je oplet, de voordelen van je nieuwe gedrag. Hierdoor ontstaat een prikkel om je gewenste verandering door te zetten. Laat ik het anders zeggen: Je bent je er zeer van bewust wanneer je niet handelt naar je gewenste verandering.
  • De 21 dagen aanpak leunt op je wilskracht. Je moet er bewust tijd en energie in steken. Er ruimte voor maken. Wordt je wilskracht minder dan loop je een groot risico terug te vallen in je oude gedrag. Is je wilskracht om wat voor reden dan ook laag? Let dan extra op.
  • Tijdens de 21 dagen kun je als je daar aandacht aanbesteed je diep gewortelde innerlijke overtuigingen tegenkomen. Je zou deze overtuigingen de redenen achter de redenen kunnen noemen. Deze diepere redenen bepalen mede, maar minder zichtbaar, waarom je bepaald gedrag vertoond. Ze kunnen aan het licht komen als je oplet maar zijn na 21 dagen nog niet verandert.
  • Spelend met je innerlijke overtuigingen kun je een idee krijgen wat je tweede stap op weg naar je droom gaat worden. Dromen en voorstellingen hoe het zou kunnen zijn missen concrete ervaring. Deze eerste stap geeft je de ervaring waarmee jij gericht je volgende stap kan maken.

Veranderen in 21 dagen: Kan maar…

Wetenschappelijk onderzoek zegt ja. De ervaring leert ja. Maar daarmee ben je er nog niet. Van wilskracht naar innerlijke overtuiging vraagt langer bewuste aandacht en inspanning. Het veranderen in 21 programma geeft je de mogelijkheid om nieuwe ervaringen en vaardigheden op te bouwen. Een essentiële stap in de richting van je wens of droom.
Als ik een vergelijking gebruik zou ik zeggen:

“Na 21 dagen is het zaadje gepland en heeft wortel geschoten. Om te volgroeien heeft het plantje bewuste aandacht nodig maar vooral veel tijd.”

Tijd, daar slaan we de plank vaak mis. Onze beperkte hoeveelheid bewuste aandacht (zie ook eenvoudig veranderen)  besteden we al snel aan andere dingen dan ons verander doel. Daardoor krijgt de gewenste verandering niet meer voldoende aandacht. Dieper gewortelde onbewuste patronen krijgen dan weer de ruimte. Deze patronen herstellen bijna ongemerkt ons oude gedrag weer  in ere.

Voor je het weet is je met zorg gekweekte verandering overwoekert. De gewenste verandering sterft een snelle dood in de schaduw. De schaduw van veel oudere patronen waar jij op dat moment aandacht  of licht aangeeft.

Een perfect resultaat zonder tijd om te rijpen is vaak een oppervlakkige aangelegenheid…die niet lang stand houdt.

“Veranderen in 21 dagen” is een serie artikelen:

  1. In het eerste artikel  “Veranderen in 21 dagen”  heb ik een aanpak beschreven om gebruik te maken van de wetenschap dat je in 21 dagen een patroon kan veranderen.
  2. Het artikel “Eenvoudig veranderen: Jij, pen en papier.” doet je een aantal aanvullende ideeën aan de hand die je slagingskans vergroten.
  3. Het derde artikel “Veranderen in 21 dagen: Kan dat?” beschrijft hoe je een vaak voorkomende valkuil herkent en vermijdt.

Veel leesplezier en succes met je verander doelen. Leuk als je jouw ervaring met ons wilt delen, bijvoorbeeld door hieronder een comment achter te laten.