Veranderen in 21 dagen?

Wetenschappers geloven dat je gewoontes kan veranderen als je 21 dagen achter elkaar nieuw, gewenst gedrag vertoont. In dit artikel beschrijf ik een aanpak waarmee je kan testen of jij in “21 dagen” jouw gedrag kan veranderen. Volgens Lao Tze  zou je in 21 dagen dan zelfs je lot veranderen.

Let op je gedachten; zij worden woorden.
Let op je woorden; zij worden acties.
Let op je acties; zij worden gewoonten.
Let op je gewoonten; zij worden karakter.
Let op je karakter; het is je lot.
~ Lao Tze

 

Veranderen in 21 dagen waarom?

Op een congres hoorde ik een simpele methode om de wetenschap, dat je in 21 dagen je gedrag kan veranderen, te gebruiken. Thuis deed ik verder onderzoek en kwam zo tot een eerste model om mee aan de slag te gaan.

Als coach ben ik altijd op zoek naar effectieve manieren om gedrag te veranderen. Daarbij geloof ik ook dat niks zo goed werkt als je eigen ervaring. Daarom heb ik de proef op de som genomen en ben zelf aan de slag gegaan.

Veranderen in 21 dagen, de basis

De basis van de methode is simpel: Je stelt een doel. Doet een armband om een pols en voert je gewenste gedrag uit. Zodra je “de fout” ingaat, doe je de armband om de andere pols. Je begint dan opnieuw dagen te tellen. In mijn geval bleek dit, opnieuw, opnieuw en opnieuw. Je telt dagen totdat je 21 “foutloze” dagen op een rij bereikt. Zo simpel. Dat kan ik niet weerstaan. En jij?

Veranderen in 21 dagen, mijn ervaring.

Mijn verander doel werd: Stoppen met zeggen; “Ik moet…”. Niet de woorden maar wat ze met me doen is frustrerend.

Als ik zeg “Ik moet…” dan voel ik een enorme druk. Al mijn energie en tijd gaat naar lijsten van dingen die door mijn denken zijn verzonnen. Op de wat langere termijn maken deze dingen me niet gelukkig. Het moet! Maar van wie?
“Ik moet…” heeft nog een effect. Mijn toehoorder wordt afgeschrikt. Ik heb duidelijk geen tijd of ruimte voor de ander. Twee woorden, twee ongelukkig mensen. Tijd om deze woorden en hun effect aan te pakken. Veranderen in 21 dagen dus.

Ik begon de armband te dragen en gloeide van trots op dag zeven. Aan het eind van die lange dag vroeg iemand me:

  • “Kan ik je morgen zien?”
  • “Weet ik niet” zei ik.
  • “Ik moet..” kwam in mijn hoofd. Ik kon zo snel geen alternatief verzinnen. Voor ik er erg in had was het al uit mijn mond: “Ik moet…”.

Balen. Ik veranderde mijn armband trouw naar de andere pols.

Veranderen in 21 dagen, wat is het je waard?

Waarom miste ik deze “Ik moet…”? Na 7 dagen neemt je aandacht voor veranderen af. Er zijn duizenden andere dingen die je aandacht vragen. Om succesvol van een gewenste verandering een gewoonte te maken is dit een cruciale periode. Hier ga je van bewust bekwaam naar onbewust bekwaam. Van een gewenste actie naar een gewoonte. Hoe hou je jouw aandacht bij je verander doel?

Iemand vertelde me ooit een verhaal over zijn leraar op de middelbare school. Deze leraar had al vaak geprobeerd om te stoppen met roken. Om voorgoed te stoppen beloofde deze leraar aan iedereen 50 euro voor elke keer dat ze hem zagen roken. Hij ging nog een stap verder. Iedereen die rook dat hij had staan roken kreeg ook 50 euro. Veranderen kreeg zo een sterke motivatie; faillissement en sociale druk maakten dat hij onmiddellijk stopte.

De leraar leert ons twee lessen:

  • Het delen van je plan creëert een sociale omgeving die zeer ondersteunend is voor je verander doel. In het artikel “Waarom zou je plannen” pas ik dit ook toe.
  • De studieboeken over veranderen leren ons dat naast het doel van de verandering je ook moet weten wat je wil doen om het doel te bereiken. De leraar riskeerde grote sociale druk en een faillissement met zijn 50 euro inzet.

Mijn armband was zichtbaar voor mijn omgeving. Ik moest echter vaststellen dat ik zelf niet actief de reden achter de armband vertelde. Wat mij meer choqueerde was dat ik niet bereid bleek om geld te zetten op mijn verander doel. Ik wou theoretisch wel veranderen. Ik wist precies wat en hoe, maar in de praktijk bleek ik niet de daad bij het woord te willen voegen. Hier blokkeerde of beter gezegd saboteerde ik mijn wens tot veranderen.

Wat ben jij bereid om werkelijk te investeren voor een verandering? Durf je jouw verandering te zijn of wil je het alleen maar worden?

Veranderen in 21 dagen, een aanscherping van het model.

Weten wat je wil riskeren voor je verandering bleek een noodzakelijke aanvulling. Actief een ondersteunende sociale omgeving creëren een tweede randvoorwaarde. Ik hield, met mijn “Ik moet…” ervaring ook het model tegen het licht. Dat leverde twee aanvulling op:

  1. Zet twee doelen in plaats van een. Wat wil je stoppen & wat wil je daarvoor in de plaats. Alleen een ontkenning, een stop, werkt niet. Denk niet aan een roze olifant. Inderdaad in je verbeelding heb je nu een roze olifant. Als je ergens mee wilt stoppen, weet dan wat je niet wil en wat je wel wil.
  2. Weet wat de oude en nieuwe gewoonte voor jou vertegenwoordigen. Dit maakt het eenvoudiger om te verwoorden wat je wel wil. Voor mij “Ik moet…” vertegenwoordigt niet in contact zijn met wat ik wil. Mijn alternatief werd daarom “Ik wil graag…” gevolgd door “en….”. In de “en…” maak ik de verbinding tussen de vraagsteller en mijn eigen wens.

Het alternatief klaar hebben maakt het hele verschil wanneer je in een, voor jou, moeilijke situatie zit. Weten wat je gewoonte voor jou vertegenwoordigd geeft je de mogelijkheid om een veel diepere verandering te maken. Alleen de woorden veranderen doet jou en mij geen goed. Sterker nog het brengt ons verder van huis.

Veranderen in 21 dagen, een kijkje in mijn hoofd

Met alle aanpassingen verwerkt had ik de volgende ervaring. De sleutel tot mijn “stop gewoonte” is wanneer ik in mijn gedachten begin met het formuleren van “Ik moet…”. Ik pauzeer voor een seconde en start mijn “nieuwe gewoonte”. Wat wil ik? Met die gedachte verandert mijn wereld. Ik stap uit denken en lijstjes en maak contact met wat ik wil. Hier en nu. Het gevoel van druk dat ik ervaar bij “Ik moet…” is weg. Ik ben instaat om te ontvangen wat andere mensen me proberen te vertellen. Weten wat ik wil maakt me gelukkig en geeft me veel energie. Meer over terug komen bij jezelf kun je bijvoorbeeld lezen in “Verlaag je stress, kom terug tot jezelf in een oefening van 3 minuten: bewustzijn van je adem.”

Veranderen in 21 dagen, zelf aan de slag? Tips.

Niets werkt zo goed als je eigenwijsheid. Wil je een grote verandering maken? Test hoe een kleine verandering voor je werkt. Meten is weten, dus schrijf, schrijf en schrijf.

  • Schrijf op welk gedrag je wil veranderen. Waar wil je mee stoppen? Beschrijf het kort en in duidelijk zichtbaar gedrag voor je omgeving.
  • Schrijf op waarom, welk gevoel wil je niet langer ervaren?
  • Schrijf op welk gevoel je wel wilt ervaren. Hoe ziet dat eruit?
  • Schrijf je doel op. Welk zichtbaar gedrag wil je vertonen?
  • Onderzoek, en schrijf op, wat je bereid bent te riskeren. Zonder risico, geen winst.
  • Creëer een verander omgeving die je ondersteunt. Vertel actief over je verander plan.
  • Houd je aandacht bij je verander doel. Iets wat je verander doel constant zichtbaar maakt helpt. Zoals het armbandje. Of zoals de leraar maak het risico hoog en creëer een uitdaging voor je omgeving.
  • Reflecteer en schrijf, maar maak geen groot statisch verander plan. Lees meer over plannen in het artikel “Waarom zou je plannen maken?”.
  • Ga aan de slag!! Doe je eigen ervaring op. Als je struikelt veroordeel jezelf niet. Het is wat het is. Wees een O.E.N.! Open Eerlijk & Nieuwsgierig kijk je wat er gebeurt. Wees eigenwijs en begin opnieuw.

“Veranderen in 21 dagen” is een serie artikelen:

  1. In het eerste artikel  “Veranderen in 21 dagen”  heb ik een aanpak beschreven om gebruik te maken van de wetenschap dat je in 21 dagen een patroon kan veranderen.
  2. Het artikel “Eenvoudig veranderen: Jij, pen en papier.” doet je een aantal aanvullende ideeën aan de hand die je slagingskans vergroten.
  3. Het derde artikel “Veranderen in 21 dagen: Kan dat?” beschrijft hoe je een vaak voorkomende valkuil herkent en vermijdt.

Veel leesplezier en succes met je verander doelen. Leuk als je jouw ervaring met ons wilt delen, bijvoorbeeld door hieronder een comment achter te laten.

%d bloggers like this: