Waarom zou je kiezen voor Online Coaching, Reading of Consulting?

Ons dagelijks leven is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Online informatie vinden, delen en aanbieden is tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering.

TV programma’s hebben zonder uitzondering een webpagina waar meer informatie gevonden kan worden. Het programma Zomergasten van de VPRO heeft zelfs een tweede scherm, waar tegelijk met de TV uitzending meer informatie verschijnt. Velen van ons onderhouden hun persoonlijke contacten met een mix van on en offline middelen. We sturen elkaar mailtjes, delen informatie die we op internet hebben gevonden en volgen elkaar via socialnetwerken zoals Facebook, Linkedin of GooglePlus.

Met deze voortschrijdende integratie van online in ons leven vervallen een aantal van de traditionele nadelen die we in het begin bij online ondervonden. Online is niet langer ingewikkeld, afstandelijke of onbekend. Daarnaast is de kwaliteit van de online media die we tot onze beschikking hebben met sprongen vooruit gegaan. De kwaliteit van een online belprovider zoals Skype is tegenwoordig vergelijkbaar met die van mobiele telefoons.

Met het vervallen van de nadelen gaan de voordelen voor online coaching, begeleiding of supervisie zwaarder wegen. En dat zijn er nogal wat.

Een aantal voordelen van online coaching op een rijtje

  • Er hoeft niet gereisd te worden, niet door jou en niet door de coach. Naast de reiskosten scheelt dit een aanzienlijke hoeveelheid reistijd. Naast de kale reistijd moet je met zowel het OV als met de auto een aanzienlijke marge inbouwen om ergens op tijd te zijn.
  • Coaching, supervisie of begeleiding vind in de regel overdag plaats als we vol met energie zijn en onze aandacht er goed bij kunnen houden. Er zijn in een dag niet zoveel uren waarvoor dit geld. Zonde om die energie rijke uren te verreizen terwijl andere activiteiten onze volle aandacht vragen.
  • Bij online coaching, consulting of reading heb je veel meer keuze aangezien je niet aan een locatie gebonden bent. Zo ontstaat er een veel betere aansluiting op inhoud en persoon, de zogenaamde klik.
  • Wireless internet is bijna overal aanwezig dit maakt de toegang tot online ondersteuning makkelijk.
  • Je kunt zelf je omgeving kiezen en wordt daardoor niet afgeleid door voor jou onbekende of ongewenste ruimtes, geluiden, geuren, temperaturen.
  • De kosten van online ondersteuning is over het algemeen lager dan face to face contact. Online kan er veel effectiever met middelen en tijd worden omgegaan. Dat vertaald zich in een andere prijs.
  • Coach tijd = Coach tijd. Bij Face a Face contact begint elke sessie met het plaats nemen in de ruimte, jas uit, handje geven, stoel kiezen, eventueel pen en papier pakken, kopje koffie of thee aangeboden krijgen en ontvangen, uitwisseling van een paar algemeenheden voordat de sessie begint. Als de sessie er bijna opzit gebeurt het omgekeerde. Noodzakelijk handelingen die helaas wel van de coach tijd afgaan.
  • Doordat er geen fysiek contact is hoeven allerlei uiterlijkheden niet af te leiden maar kan er gelijk op het innerlijk niveau gewerkt worden. Daar waar coaching zich in de eerste plaats op richt.
  • Follow-up van een consult is makkelijk te regelen. Afhankelijk van de coach kun je na afloop van een gesprek vaak nog gratis huiswerk laten nakijken via email of nog aanvullende korte vragen via chat stellen.
  • Afhankelijk van welke media er gebruikt worden voor de coaching kan de coachee, gesprekken terug lezen in mails of chats, of bijvoorbeeld in het geval van skype makkelijke terugluisteren. Dit ontslaat coach en coachee van uitgebreide verslaglegging waardoor alle energie naar het gesprek kan gaan.

Online diensen kennen een veel grotere flexibiliteit:

  • Het loont ook de moeite voor hele korte afspraken of vragen.
  • Veel verschillende mogelijkheden om in contact te zijn. Per mogelijkheid kunnen er gunstigere prijskaartjes aanhangen. Denk bijvoorbeeld aan een skypecoachgesprek waarbij de coach en coachee tegelijk bestanden kunnen uitwisselen, eventuele huiswerkopdrachten via email worden uitgewisseld en de coachee voor een aanvullende vraag bij zijn coach terecht kan via chat.
  • Online is 24/7 beschikbaar. Coach en Coachee kunnen in onderling overleg op alle momenten tot afspraken komen wat het ontwikkel proces kan versnellen en verkorten.

Als je opzoek bent naar een coach kun je hier lezen hoe je dat in drie stappen kunt doen.